[Conventional grading vs. molecular grading : Decision aids for clinical routine]

Urologe A. 2021 Jul;60(7):886-894. doi: 10.1007/s00120-021-01574-w. Epub 2021 Jun 28.
[Article in German]

Abstract

Conventional histopathological grading of a cancer is of utmost importance for the management and prognosis of the patient. Histopathological grading is predominantly a function of the differentiation and proliferation of tumor cells, the amount of necrosis present and the pattern of invasion. In addition, the molecular set-up of a given cancer which can be determined to some degree by immunohistochemistry or by methods analyzing genetic and epigenetic alterations can be used in some instances to improve the information gained by conventional histopathologic grading. Indeed, this latter option implies the promise of individualized tumor therapy. While this promise is on the horizon, the clinical implications for penile cancer are not yet transferable to individualized penile cancer treatment.

Der histologische Malignitätsgrad ist neben Tumorstadium und Tumortyp beim Peniskarzinom prognostisch und therapeutisch sehr relevant. Bei abgestuften Therapiekonzepten hat seine Bedeutung in den letzten Jahren deutlich zugenommen. Graduiert werden hauptsächlich Tumordifferenzierung und Zellproliferation sowie bei einigen Tumorgruppen auch Nekroseneigung, Invasionsform und Metastasierungsneigung. Die Ausprägung dieser unterschiedlichen Tumoreigenschaften ist in Abhängigkeit vom Tumortyp anhand Hämatoxylin-Eosin- (HE-)gefärbter histologischer Schnittpräparate fassbar. Ergänzende immunhistochemische und molekularpathologische Untersuchungen können zu einer höheren Prognosegenauigkeit beitragen. Zur Objektivierung des subjektiven konventionellen Grading bieten sich quantitative Analysen an, für die sich besonders die Zellproliferation eignet. Trotz interessanter Entwicklungen bedarf es weiterer Untersuchungen für den breiten Einsatz im klinischen Alltag.

Keywords: Lymph node metastasis; Malignancy; Penile cancer; Treatment selection; Tumor differentiation.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Decision Support Techniques
  • Humans
  • Immunohistochemistry
  • Lymphatic Metastasis
  • Male
  • Neoplasm Grading
  • Neoplasm Staging
  • Penile Neoplasms* / pathology
  • Prognosis