[The Mysterious Cough - a Case-Based Proposal of Differential Diagnosis]

Praxis (Bern 1994). 2019 Sep;108(11):723-727. doi: 10.1024/1661-8157/a003287.
[Article in German]

Abstract

The Mysterious Cough - a Case-Based Proposal of Differential Diagnosis Abstract. Cough is a frequent complaint in the general practice. Avoidance of overdiagnosis and underdiagnosis is essential. In case of acute cough or subacute (<8 week duration), red flags indicate the need for further evaluation, otherwise it is mostly self-limiting. In case of chronic cough (>8 week duration) and normal baseline examination and after cessation of smoking and medication with ACE-I, cough-variant asthma, gastro-esophageal reflux disease and upper airway cough syndrome are the main causes and should be assessed and empirically treated in a systematic manner.

Zusammenfassung. Husten ist eines der häufigsten Symptome in der Grundversorgung. Über- wie auch Unterdiagnostik ist zu vermeiden. Beim akuten und subakuten Husten (<8 Wochen) muss anhand von Warnsignalen die Indikation zur sofortigen weiteren Diagnostik geprüft werden, ansonsten kann meist abgewartet werden. Beim chronischen Husten (>8 Wochen) sind bei unauffälliger Basis-Untersuchung neben Rauchen und ACE-Hemmern das Husten-Asthma, der gastro-ösophageale Reflux oder Affektionen der oberen Atemwege die häufigsten Ursachen und gehören systematisch abgeklärt resp. empirisch behandelt.

Keywords: Cough; Gastro-ösophagealer Reflux; Husten; Husten-Asthma; Upper Airway Cough Syndrome; Warnsignale; cough-variant asthma; gastro-esophageal reflux disease; red flags; upper airway cough syndrome.

MeSH terms

  • Asthma* / complications
  • Asthma* / diagnosis
  • Chronic Disease
  • Cough* / etiology
  • Diagnosis, Differential
  • Gastroesophageal Reflux* / complications
  • Gastroesophageal Reflux* / diagnosis
  • Humans