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Haematologica. 2019 May;104(5):955-962. doi: 10.3324/haematol.2018.206797. Epub 2018 Dec 4.

Imatinib dose reduction in major molecular response of chronic myeloid leukemia: results from the German Chronic Myeloid Leukemia-Study IV.

Author information

1
Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Campus Marburg, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Germany.
2
Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Campus Marburg, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Germany burchert@staff.uni-marburg.de.
3
Klinik für Innere Medizin II, Hämatologie und Internistische Onkologie, Jena, Germany.
4
III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, University Heidelberg, Mannheim, Germany.
5
Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie, Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich, Germany.
6
Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum, Erlangen, Germany.
7
Medizinische Klinik III, Universität München, Germany.
8
Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg, Germany.
9
Klinikum Schwabing, Munich, Germany.
10
Inselspital, Bern, Switzerland.
11
Universitätsspital, Basel, Switzerland.
12
RWTH, Aachen, Germany.
13
MLL, Munich, Germany.
14
Institut für Humangenetik, MHH, Hannover, Germany.
15
Ev. Krankenhaus, Hamm, Germany.
16
Comprehensive Cancer Center Mainfranken und Medizinische Klinik II, Zentrum für Innere Medizin, Würzburg, Germany.
17
Klinik für Innere Medizin 3, Chemnitz, Germany.
18
Medizinische Klinik V, Universität Heidelberg, Germany.
19
Onkologische Schwerpunktpraxis, Heilbronn, Germany.
20
Medizinische Klinik 5, Klinikum Nürnberg-Nord, Germany.
21
Medizinische Abteilung 2, Universitätsklinikum, Tübingen, Germany.
22
Caritas Krankenhaus, Lebach, Germany.
23
2. Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.
24
Klinik für Innere Medizin 3, Universitätsklinikum, Ulm, Germany.
25
Universitätsklinik für Onkologie und Hämatologie, Oldenburg, Germany.
26
St Marien-Hospital, Hagen, Germany.
27
Innere Medizin 1, Universitätsklinikum, Freiburg, Germany.
28
Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum, Münster, Germany.
29
Onkologie Leer Unter Ems, Leer, Germany.
30
Klinik und Poliklinik für Innere Medizin 3, Universitätsklinikum, Regensburg, Germany.
31
Masaryk University Hospital, Brno, Czech Republic.
32
Klinik für Knochenmarktransplantation, Essen, Germany.
33
Medizinische Klinik 3, Städtisches Klinikum, Karlsruhe, Germany.
34
Hematology, Medical Oncology, Kaiserslautern, Germany.
35
1. Medizinische Klinik, Klinikum Bremen Mitte, Bremen, Germany.
36
Kantonsspital, Aarau, Switzerland.
37
St Antonius-Hospital, Eschweiler, Germany.
38
Hämatologische-Onkologische Schwerpunktpraxis, Würzburg, Germany.
39
Klinik für Innere Medizin II, Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Vivantes Klinikum Neukölln, Berlin, Germany.
40
Klinik für Hämatologie und medizinische Onkologie, Universitätsmedizin, Göttingen, Germany.
41
Stauferklinikum Schwäbisch Gmünd, Mutlangen, Germany.
42
Onkologie Zentrum, Ansbach, Germany.
43
Praxisklinik für Hämatologie und Onkologie, Koblenz, Germany.
44
Klinik 1 für Innere Medizin, Universitätsklinikum, Köln, Germany.
45
Ambulante Hämatologie und Onkologie, Bonn, Germany.
46
Internistische Schwerpunktpraxis, Erlangen, Germany.
47
St Marien-Krankenhaus, Siegen, Germany.
48
Barmherzige Brüder, Regensburg, Germany.
49
Medizinische Klinik 3, Universität, Bonn, Germany.
50
Diakonie, Schwäbisch Hall, Germany.
51
Medizinische Klinik 2, Herford, Germany.
52
Onkologische Schwerpunktpraxis, Bielefeld, Germany.

Abstract

Standard first-line therapy of chronic myeloid leukemia is treatment with imatinib. In the randomized German Chronic Myeloid Leukemia-Study IV, more potent BCR-ABL inhibition with 800 mg ('high-dose') imatinib accelerated achievement of a deep molecular remission. However, whether and when a de-escalation of the dose intensity under high-dose imatinib can be safely performed without increasing the risk of losing deep molecular response is unknown. To gain insights into this clinically relevant question, we analyzed the outcome of imatinib dose reductions from 800 mg to 400 mg daily in the Chronic Myeloid Leukemia-Study IV. Of the 422 patients that were randomized to the 800 mg arm, 68 reduced imatinib to 400 mg after they had achieved at least a stable major molecular response. Of these 68 patients, 61 (90%) maintained major molecular remission on imatinib at 400 mg. Five of the seven patients who lost major molecular remission on the imatinib standard dose regained major molecular remission while still on 400 mg imatinib. Only two of 68 patients had to switch to more potent kinase inhibition to regain major molecular remission. Importantly, the lengths of the intervals between imatinib high-dose treatment before and after achieving major molecular remission were associated with the probabilities of maintaining major molecular remission with the standard dose of imatinib. Taken together, the data support the view that a deep molecular remission achieved with high-dose imatinib can be safely maintained with standard dose in most patients. Study protocol registered at clinicaltrials.gov 00055874.

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