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Nervenarzt. 2018 Mar;89(3):290-299. doi: 10.1007/s00115-017-0479-8.

[Pharmacogenetics in psychiatry: state of the art].

[Article in German]

Author information

1
Campbell Family Mental Health Research Institute, Centre for Addiction and Mental Health, 250 College St., R132, Toronto, ON, M5T 1R8, Kanada. daniel.mueller@camh.ca.
2
Department of Psychiatry, University of Toronto, Toronto, ON, Kanada. daniel.mueller@camh.ca.
3
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Campus Mitte, Berlin, Deutschland.
4
Berlin Institute of Health, Berlin, Deutschland.
5
Institut für Humangenetik, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland.
6
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
7
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie an der Universitätsmedizin Greifswald, Universität Greifswald, Greifswald, Deutschland.
8
Klinik für Allgemeine Psychiatrie, Zentrum für Psychosoziale Medizin, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
9
Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters, Universitätsklinikum Essen, Universität Duisburg-Essen, Essen, Deutschland.
10
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland.
11
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Zentrum für Psychische Gesundheit, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland.
12
Klinik für Psychiatrie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg/Saar, Deutschland.
13
Zentralinstitut für Seelische Gesundheit, Mannheim, Deutschland.
14
Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland.
15
Institut für Psychiatrische Phänomik und Genomik (IPPG), Klinikum der Universität München, LMU München, München, Deutschland.
16
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsmedizin der Johannes-Gutenberg Universität, Mainz, Deutschland.

Abstract

In this article, the current literature on pharmacogenetics of antidepressants, antipsychotics and lithium are summarized by the section of Neurobiology and Genetics of the German Society of Psychiatry, Psychotherapy and Neurology (DGPPN). The publications of international expert groups and regulatory authorities are reviewed and discussed. In Germany, a statement on pharmacogenetics was also made by the gene diagnostics committee of the Ministry of Health. The DGPPN supports two recommendations: 1) to perform CYP2D6 genetic testing prior to prescription of tricyclic antidepressants and 2) to determine the HLA-B*1502 genotype in patients of Asian origin before using carbamazepine. The main obstacle for a broad application of pharmacogenetic tests in psychiatry remains the lack of large prospective studies, for both single gene-drug pair and cobinatorial pharmacogenetic tests, to evaluate the benefits of genetic testing. Psychiatrists, geneticists and funding agencies are encouraged to increase their efforts for the future benefit of psychiatric patients.

KEYWORDS:

Antidepressants; Antipsychotics; Lithium; Personalised medicine; Pharmacokinetics

PMID:
29383410
DOI:
10.1007/s00115-017-0479-8

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