Physicians' influence on breast cancer patient compliance

Ger Med Sci. 2014 Jan 20:12:Doc03. doi: 10.3205/000188. eCollection 2014.

Abstract

In recent years there have been major advances in the treatment of breast cancer. However, taking the prescribed medication for a sufficient period of time is crucial to the success of any therapy. Thus far, no database-based studies have been published in German-speaking countries empirically examining the influence of the physician on the compliance of patients. The aim of this study is to investigate, quantify, and critically discuss the effect treating physicians have on the compliance of their breast cancer patients. Patients with a confirmed breast cancer diagnosis who started therapy (tamoxifen or aromatase inhibitors) between January 2001 and December 2011 were selected from the representative IMS Disease Analyzer database and analyzed with regard to their compliance. Practices were grouped into two categories concerning the compliance of all treated patients. A regression model showed that a breast cancer patient who is treated in a practice with a trend toward poor compliance has a nearly 60% higher risk for treatment discontinuation than would be the case in a practice with good compliance. It shows how important it is to motivate physicians to strive toward good compliance rates.

In den letzten Jahren gab es wichtige Fortschritte in der Brustkrebs-Behandlung. Jedoch ist die regelmäßige Einnahme des verordneten Medikamentes über einen ausreichenden Zeitraum entscheidend für den Therapieerfolg. Bisher gibt es im deutschsprachigen Raum keine datenbankbasierten Studien, die den Einfluss des Arztes auf die Compliance seiner Patienten empirisch untersuchen. In der vorliegenden Studie wurde der Einfluss behandelnder Ärzte auf die Compliance ihrer Brustkrebspatientinnen untersucht und diskutiert. Basis der Analyse war die repräsentative Disease Analyzer Datenbank von IMS Health. Patientinnen mit der gesicherten Diagnose Brustkrebs im Zeitraum 01/2001–12/2011, die mit einer Therapie (Tamoxifen bzw. Aromatasehemmer) begonnen haben, wurden selektiert und hinsichtlich ihrer Compliance ausgewertet. Praxen wurden im Bezug auf Compliance aller in diesen Praxen behandelten Patientinnen in zwei Kategorien unterteilt. Aus dem Regressionsmodel hat sich ergeben, dass Brustkrebspatienten, die in Praxis mit tendenziell schlechter Compliance behandelt werden, ein fast 60% höheres Risiko für den Therapieabbruch aufweisen, als es in Praxen mit guter Compliance der Fall ist. Es ist deswegen dringlich notwendig, Ärzte zu motivieren, für die Compliance ihrer Patienten zu sorgen.

Keywords: Disease Analyzer; breast cancer; compliance; persistence.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Antineoplastic Agents / therapeutic use
  • Aromatase Inhibitors / therapeutic use*
  • Breast Neoplasms / drug therapy*
  • Breast Neoplasms / epidemiology*
  • Databases, Factual
  • Female
  • Germany / epidemiology
  • Gynecology / statistics & numerical data
  • Humans
  • Longitudinal Studies
  • Medication Adherence / statistics & numerical data*
  • Middle Aged
  • Patient Education as Topic / statistics & numerical data*
  • Physician-Patient Relations*
  • Practice Patterns, Physicians'
  • Prevalence
  • Primary Health Care / statistics & numerical data
  • Tamoxifen / therapeutic use*
  • Treatment Outcome

Substances

  • Antineoplastic Agents
  • Aromatase Inhibitors
  • Tamoxifen