[Effectiveness of hometreatment in light of clinical elements, chances, and limitations]

Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. 2014 Jan;42(1):27-37. doi: 10.1024/1422-4917/a000267.
[Article in German]

Abstract

Objective: The main objective was to evaluate two models of care for children and adolescents requiring hospitalization due to severe mental illness. Model 1: early discharge followed by a newly established home treatment service enhanced by clinical elements according to need (BeZuHG); Model 2: admission to an inpatient unit (TAU).

Methods: 100 children and adolescents admitted to inpatient care were randomized to either a control group (regular inpatient stay) or an intervention group (BeZuHG group). Sociodemographic data, ICD-10 and DSM-IV diagnoses, health and social functioning, psychopathology, clinical impairment, and service use were assessed pre- and posttreatment regarding effectiveness, outcome, contact time, and acceptance within the families.

Results: Clinical outcome in BeZuHG treatment was as effective as inpatient care. There was a good acceptance within the families, family resources enhanced treatment outcome, and a significant reduction in length of inpatient stay could be shown.

Conclusions: The BeZuHG model should be a regular option in child and adolescent psychiatric care. Further rigorous evaluation of the model is required: A 1-year follow-up investigating the stability of the shown effects is planned.

Fragestellung: Evaluation zweier Behandlungsformen für psychisch erkrankte Kinder und Jugendliche mit Indikation zur stationären Behandlung: (1) verkürzter stationärer Aufenthalt mit sich anschließender Hometreatmentbehandlung verzahnt mit Klinikelementen aus dem stationären Spektrum (BeZuHG = Behandelt zu Hause gesund werden) (2) stationäre Regelbehandlung (TAU). Methodik: 100 konsekutiv stationär aufgenommene Kinder und Jugendliche wurden in die Studie eingeschlossen und in die Interventionsgruppe (BeZuHG) oder die Kontrollgruppe (stationäre Behandlung) randomisiert. Soziodemographische Daten, ICD-10 und DSM-IV Diagnose, Fragebögen zum psychosozialen Funktionsniveau, Schwere der Symptomatik und Ausmaß der Beeinträchtigung vor und nach der Behandlung wurden erhoben und in Bezug auf Machbarkeit, Outcome, Kontaktfrequenz und Akzeptanz der Familien für beide Behandlungsformen evaluiert. Ergebnisse: Patienten der BeZuHG-Behandlung zeigten gleich gute Behandlungs-Ergebnisse wie stationär behandelte Patienten bei gleichzeitig signifikanter Reduktion der stationären Verweildauer in der BeZuHG-Gruppe. Eine Akzeptanz des BeZuHG-Settings war von den Familien gegeben, eine bessere Einbindung der Eltern in die Behandlung war möglich. Schlussfolgerungen: Sektorenübergreifende Konzepte sollten regelhaft in das Spektrum kinder- und jugendpsychiatrischer Behandlungen integriert werden. Weitere Evaluation ist erforderlich, die Stabilität des Behandlungsergebnisses muss in einem 1-Jahres-Follow-up überprüft werden.

Keywords: Hometreatment; Kinder- und Jugendpsychiatrie; Versorgungsforschung; aufsuchende Behandlung; child and adolescent mental health; community programms; duration of inpatient stay; hometreatment; sektorenübergreifende Versorgung; service development.

Publication types

  • English Abstract
  • Randomized Controlled Trial

MeSH terms

  • Adolescent
  • Child
  • Child, Preschool
  • Combined Modality Therapy
  • Community Mental Health Services
  • Cooperative Behavior
  • Female
  • Home Care Services*
  • Hospitalization
  • Humans
  • Interdisciplinary Communication
  • Interview, Psychological
  • Length of Stay
  • Male
  • Mental Disorders / psychology
  • Mental Disorders / therapy*
  • Patient Care Team
  • Patient Discharge
  • Personality Assessment
  • Psychotropic Drugs / adverse effects
  • Psychotropic Drugs / therapeutic use
  • Treatment Outcome

Substances

  • Psychotropic Drugs