Cardiac surgery during the COVID-19 pandemic

Herz. 2023 Jun;48(3):223-225. doi: 10.1007/s00059-023-05175-5. Epub 2023 Apr 25.

Abstract

The COVID-19 pandemic had several specific as well as general implications on cardiac surgery. Acute respiratory distress made extracorporeal oxygenation necessary in a significant number of patients and accordingly many patients were treated in anesthesiological and even more in cardiac surgical intensive care units, which left only a limited number of beds in the intensive care units available for elective surgery cases. Moreover, the necessary availability of intensive care beds for severely diseased COVID-19 patients in general posed a further limit, as did the relevant number of diseased personnel. Specific emergency plans were developed for many heart surgery units, limiting the number of elective cases. Increasing waiting lists were of course stressful for numerous elective-surgery patients and the decreased number of heart operations also meant a financial burden for many units.

Die COVID-19-Pandemie hatte eine Reihe spezifischer wie auch genereller Einflüsse auf die Herzchirurgie. Akute Atemnot erforderte bei einer erheblichen Anzahl von Patienten eine extrakorporale Oxygenierung, und so wurden eine Reihe dieser Patienten auf anästhesiologischen und v. a. herzchirurgischen Intensivstationen behandelt, was zu einer nur noch begrenzten Anzahl von Betten auf den Intensivstationen für elektive herzchirurgische Operationen führte. Zudem führte der generelle Bedarf von Intensivbetten für schwer kranke COVID-19-Patienten zu weiteren Begrenzungen, ebenso wie die erhebliche Anzahl erkrankter Mitarbeiter. Viele herzchirurgische Kliniken entwickelten spezielle Notfallpläne und begrenzten die Anzahl elektiver Eingriffe. Die wachsende Warteliste bedeutete natürlich für viele Patienten eine erhebliche psychische Belastung, und ebenso bedeutete die geringere Anzahl von Herzoperationen auch eine teils erhebliche finanzielle Belastung für viele Kliniken.

Keywords: Critical care; Extracorporeal membrane oxygenation; Heart surgery; SARS-CoV‑2; Surgical intensive care.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • COVID-19*
  • Cardiac Surgical Procedures*
  • Critical Care
  • Humans
  • Pandemics
  • SARS-CoV-2