Role of Indocyanine Green in Fluorescence Imaging with Near-Infrared Light to Identify Sentinel Lymph Nodes, Lymphatic Vessels and Pathways Prior to Surgery - A Critical Evaluation of Options

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2018 Jan;78(1):54-62. doi: 10.1055/s-0043-123937. Epub 2018 Jan 22.

Abstract

Modern surgical strategies aim to reduce trauma by using functional imaging to improve surgical outcomes. This reviews considers and evaluates the importance of the fluorescent dye indocyanine green (ICG) to visualize lymph nodes, lymphatic pathways and vessels and tissue borders in an interdisciplinary setting. The work is based on a selective search of the literature in PubMed, Scopus, and Google Scholar and the authors' own clinical experience. Because of its simple, radiation-free and uncomplicated application, ICG has become an important clinical indicator in recent years. In oncologic surgery ICG is used extensively to identify sentinel lymph nodes with promising results. In some studies, the detection rates with ICG have been better than the rates obtained with established procedures. When ICG is used for visualization and the quantification of tissue perfusion, it can lead to fewer cases of anastomotic insufficiency or transplant necrosis. The use of ICG for the imaging of organ borders, flap plasty borders and postoperative vascularization has also been scientifically evaluated. Combining the easily applied ICG dye with technical options for intraoperative and interventional visualization has the potential to create new functional imaging procedures which, in future, could expand or even replace existing established surgical techniques, particularly the techniques used for sentinel lymph node and anastomosis imaging.

Moderne chirurgische Strategien zielen auf Reduktion von Trauma mit Nutzung funktioneller Darstellungsmethoden zur Verbesserung chirurgischer Ergebnisse. Die Relevanz von Indocyaningrün (ICG) als Fluoreszenzfarbstoff, zur Darstellung von Lymphknoten, Lymphbahnen, Gefäßen und Gewebegrenzen, wird in dieser Übersichtsarbeit interdisziplinär dargestellt und kritisch bewertet. Diese Arbeit basiert auf einer selektiven Literaturrecherche in PubMed, Scopus, Google Scholar und den klinischen Erfahrungen der Autoren. Aufgrund der einfachen, strahlungsfreien und komplikationsarmen Anwendung hat sich ICG in den letzten Jahren als eine wichtige klinische Indikatorsubstanz etabliert. In der onkologischen Chirurgie wird ICG zur Markierung von Sentinellymphknoten intensiv und mit vielversprechenden Ergebnissen genutzt und zeigt zum Teil verbesserte Detektionsraten im Vergleich mit den etablierten Verfahren. Durch Visualisierung und Quantifizierung von Gewebedurchblutungen kann ICG zu einer Verringerung von Anastomoseinsuffizienzen und Transplantatnekrosen führen. Die Darstellung von Organgrenzen, Grenzen von Lappenplastiken sowie deren postoperativer Vaskularisierung sind auch Gegenstand der wissenschaftlichen Evaluation. Die Kombination des leicht anwendbaren Farbstoffs ICG mit den technischen Möglichkeiten der intraoperativen und interventionellen Visualisierung hat das Potenzial, neue funktionelle Darstellungen zu ermöglichen und die bisher etablierten operativen Techniken, insbesondere die Sentineltechniken und Anastomosetechniken, zu erweitern und möglicherweise zukünftig abzulösen.

Keywords: ICG; indocyanine green; sentinel.