Clinical Results of Extracorporeal Photopheresis

Transfus Med Hemother. 2012 Aug;39(4):254-262. doi: 10.1159/000341811. Epub 2012 Jul 26.

Abstract

Extracorporeal photopheresis (ECP) is a combination of leukapheresis and photodynamic therapy in which blood is treated with photoactivable drugs which are then activated with ultraviolet light and re-infused to the patient. It has been used successfully for more than 30 years in the treatment of erythrodermic cutaneous T-cell lymphoma (CTCL) and over 20 years for chronic graft-versus-host disease (GVHD). ECP has also shown promising results in the treatment of acute GVHD and other T-cell-mediated diseases, including systemic sclerosis, treatment and prevention of solid organ rejection, and more recently Crohn's disease. The use of ECP may allow a significant reduction or even discontinuation of corticosteroids and/or other immunosuppressants, thus leading to reduced long-term morbidity and mortality and improved overall survival. ECP is a well-tolerated therapy. No significant side effects have been reported during the last 30 years. It has been shown that ECP is not associated with an increased incidence of infections, malignancies, or recurrence of underlying malignant disease, neither during short-term nor during long-term therapy.

Die extrakorporale Photopherese (ECP) ist eine Kombination aus Leukapherese und photodynamischer Therapie, bei der Blut mit photoaktiven Substanzen behandelt, mit ultraviolettem Licht bestrahlt und reinfundiert wird. Die ECP-Therapie wird seit 30 Jahren erfolgreich in der Behandlung von erythrodermen kutanen T-Zell-Lymphomen und seit 20 Jahren in der Behandlung von chronischer Graft-versus-Host-Erkrankung (GVHD) eingesetzt. Darüber hinaus konnten vielversprechende Ergebnisse in der Behandlung der akuten GVHD und anderer T-Zell-mediierter Erkrankungen einschließlich Systemischer Sklerose, Behandlung und Prävention von Abstoßungsreaktion nach Transplantation solider Organe und kürzlich auch bei Therapie des Morbus Crohn gezeigt werden. Der Einsatz von ECP erlaubt eine signifikante Reduktion oder sogar das Absetzen von Steroiden und/oder anderen immunsuppressiven Medikamenten, was zu einer Reduktion der Morbidität und Mortalität und zu einem verbesserten Gesamtüberleben führt. In den letzten 30 Jahren wurden keine signifikanten Nebenwirkungen der ECP berichtet. Es konnte gezeigt werden, dass die ECP weder bei kurzer, noch bei langer Anwendungsdauer mit einem erhöhten Risiko für das Auftreten von Infekten, Malignomen oder Rezidiv der zugrunde liegenden malignen Erkrankung vergesellschaftet ist.