Display Settings:

Format

Send to:

Choose Destination
We are sorry, but NCBI web applications do not support your browser and may not function properly. More information
    Curr Atheroscler Rep. 2012 Dec;14(6):505-14. doi: 10.1007/s11883-012-0275-7.

    Cardiovascular benefits of dietary fiber.

    Source

    Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, 677 Huntington Avenue, Boston, MA 02115, USA. asatija@hsph.harvard.edu

    Abstract

    The relationship between dietary fiber and risk of cardiovascular disease (CVD) has been extensively studied. There is considerable epidemiological evidence indicating an inverse association between dietary fiber intake and CVD risk. The association has been found to be stronger for cereal fiber than for fruit or vegetable fiber, and several studies have also found increased whole grain consumption to be associated with CVD risk reduction. In light of this evidence, recent US dietary guidelines have endorsed increased consumption of fiber rich whole grains. Regular consumption of dietary fiber, particularly fiber from cereal sources, may improve CVD health through multiple mechanisms including lipid reduction, body weight regulation, improved glucose metabolism, blood pressure control, and reduction of chronic inflammation. Future research should focus on various food sources of fiber, including different types of whole grains, legumes, fruits, vegetables, and nuts, as well as resistant starch in relation to CVD risk and weight control; explore the biological mechanisms underlying the cardioprotective effect of fiber-rich diets; and study different ethnic groups and populations with varying sources of dietary fiber.

    PMID:
    22872372
    [PubMed - indexed for MEDLINE]

      Supplemental Content

      Icon for Springer

      Save items

      Recent activity

      Your browsing activity is empty.

      Activity recording is turned off.

      Turn recording back on

      See more...
      Write to the Help Desk