Display Settings:

Format

Send to:

Choose Destination
We are sorry, but NCBI web applications do not support your browser and may not function properly. More information
    Am J Clin Nutr. 2010 Nov;92(5):1223-33. doi: 10.3945/ajcn.2010.29530. Epub 2010 Sep 15.

    Fish consumption and prostate cancer risk: a review and meta-analysis.

    Source

    Division of Urology, McGill University Health Centre, Montreal, Canada. szymanski.konrad@gmail.com

    Abstract

    BACKGROUND:

    Prostate cancer incidence varies 60-fold globally, which suggests the roles of lifestyle and dietary factors in its cause. To our knowledge, a comprehensive assessment of the association between fish consumption and prostate cancer incidence and mortality has not been reported.

    OBJECTIVE:

    We conducted a meta-analysis of fish intake and prostate cancer by focusing on the incidence of prostate cancer and prostate cancer-specific mortality and included subgroup analyses based on race, fish type, method of fish preparation, and high-grade and high-stage cancer.

    DESIGN:

    We searched MEDLINE and EMBASE databases (May 2009) for case-control and cohort studies that assessed fish intake and prostate cancer risk. Two authors independently assessed eligibility and extracted data.

    RESULTS:

    There was no association between fish consumption and a significant reduction in prostate cancer incidence [12 case-control studies (n = 5777 cases and 9805 control subjects), odds ratio (OR): 0.85; 95% CI: 0.72, 1.00; and 12 cohort studies (n = 445,820), relative risk (RR): 1.01; 95% CI: 0.90, 1.14]. It was not possible to perform a meta-analysis for high-grade disease (one case-control study, OR: 1.44; 95% CI: 0.58, 3.03), locally advanced disease (one cohort study, RR: 0.80; 95% CI: 0.61, 1.13), or metastatic disease (one cohort study, RR: 0.56; 95% CI: 0.37, 0.86). There was an association between fish consumption and a significant 63% reduction in prostate cancer-specific mortality [4 cohort studies (n = 49,661), RR: 0.37; 95% CI: 0.18, 0.74].

    CONCLUSION:

    Our analyses provide no strong evidence of a protective association of fish consumption with prostate cancer incidence but showed a significant 63% reduction in prostate cancer-specific mortality.

    PMID:
    20844069
    [PubMed - indexed for MEDLINE]
    Free full text

      Supplemental Content

      Icon for HighWire

      Save items

      Recent activity

      Your browsing activity is empty.

      Activity recording is turned off.

      Turn recording back on

      See more...
      Write to the Help Desk