Display Settings:

Format

Send to:

Choose Destination
We are sorry, but NCBI web applications do not support your browser and may not function properly. More information
    BMC Public Health. 2010 Jun 11;10:331. doi: 10.1186/1471-2458-10-331.

    Hip fracture risk in relation to vitamin D supplementation and serum 25-hydroxyvitamin D levels: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials and observational studies.

    Source

    National Centre for Epidemiology and Population Health, The Australian National University, Canberra, ACT, 0200, Australia. jeffrey.lai@anu.edu.au

    Abstract

    BACKGROUND:

    Vitamin D supplementation for fracture prevention is widespread despite conflicting interpretation of relevant randomised controlled trial (RCT) evidence. This study summarises quantitatively the current evidence from RCTs and observational studies regarding vitamin D, parathyroid hormone (PTH) and hip fracture risk.

    METHODS:

    We undertook separate meta-analyses of RCTs examining vitamin D supplementation and hip fracture, and observational studies of serum vitamin D status (25-hydroxyvitamin D (25(OH)D) level), PTH and hip fracture. Results from RCTs were combined using the reported hazard ratios/relative risks (RR). Results from case-control studies were combined using the ratio of 25(OH)D and PTH measurements of hip fracture cases compared with controls. Original published studies of vitamin D, PTH and hip fracture were identified through PubMed and Web of Science databases, searches of reference lists and forward citations of key papers.

    RESULTS:

    The seven eligible RCTs identified showed no significant difference in hip fracture risk in those randomised to cholecalciferol or ergocalciferol supplementation versus placebo/control (RR = 1.13[95%CI 0.98-1.29]; 801 cases), with no significant difference between trials of <800 IU/day and > or = 800 IU/day. The 17 identified case-control studies found 33% lower serum 25(OH)D levels in cases compared to controls, based on 1903 cases. This difference was significantly greater in studies with population-based compared to hospital-based controls (chi(2)(1) (heterogeneity) = 51.02, p < 0.001) and significant heterogeneity was present overall (chi(2)(16) (heterogeneity) = 137.9, p < 0.001). Serum PTH levels in hip fracture cases did not differ significantly from controls, based on ten case-control studies with 905 cases (chi(2)(9) (heterogeneity) = 149.68, p < 0.001).

    CONCLUSIONS:

    Neither higher nor lower dose vitamin D supplementation prevented hip fracture. Randomised and observational data on vitamin D and hip fracture appear to differ. The reason for this is unclear; one possible explanation is uncontrolled confounding in observational studies. Post-fracture PTH levels are unrelated to hip fracture risk.

    PMID:
    20540727
    [PubMed - indexed for MEDLINE]
    PMCID:
    PMC2906464
    Free PMC Article

    Images from this publication.See all images (4)Free text

    Figure 2
    Figure 3
    Figure 4

      Supplemental Content

      Icon for BioMed Central Icon for PubMed Central

      Save items

      Recent activity

      Your browsing activity is empty.

      Activity recording is turned off.

      Turn recording back on

      See more...
      Write to the Help Desk