Display Settings:

Format

Send to:

Choose Destination
We are sorry, but NCBI web applications do not support your browser and may not function properly. More information
    Obesity (Silver Spring). 2007 Jul;15(7):1789-98.

    Calcium supplements in healthy children do not affect weight gain, height, or body composition.

    Source

    Menzies Research Institute, Private Bag 23, Hobart, TAS 7001 Australia. tania.winzenberg@utas.edu.au

    Abstract

    OBJECTIVE:

    Calcium intake is a potential factor influencing weight gain and may reduce body weight, but the evidence for this in children is conflicting. The aim of this study was to use data from randomized controlled trials to determine whether calcium supplementation in healthy children affects weight or body composition.

    RESEARCH METHODS AND PROCEDURES:

    This study is a systematic review. We identified potential studies by searching the following electronic bibliographic databases: CENTRAL, MEDLINE, EMBASE, CINAHL, AMED, MANTIS, ISI Web of Science, Food Science and Technology Abstracts, and Human Nutrition up until April 1, 2005 and hand-searched relevant conference abstracts. Studies were included if they were placebo-controlled randomized controlled trials of calcium supplementation, with at least 3 months of supplementation, in healthy children and with outcome measures including weight. Meta-analyses were performed using fixed effects models and weighted mean differences for weight and height and standardized mean differences (SMDs) for body composition measures.

    RESULTS:

    There were no statistically significant effects of calcium supplementation on weight [+0.14 kg; 95% confidence interval (CI), -0.28, +0.57 kg], height (+0.22 cm; 95% CI, -0.30, +0.74 cm), body fat (SMD, +0.04; 95% CI, -0.08, +0.15), or lean mass (SMD, +0.14; 95% CI, -0.03, +0.31).

    DISCUSSION:

    There is no evidence to support the use of calcium supplementation as a public health intervention to reduce weight gain or body fat in healthy children. Although our results do not rule out an effect of dietary supplementation with dairy products on weight gain or body composition, there is little evidence to support this hypothesis.

    PMID:
    17636098
    [PubMed - indexed for MEDLINE]

      Supplemental Content

      Save items

      Recent activity

      Your browsing activity is empty.

      Activity recording is turned off.

      Turn recording back on

      See more...
      Write to the Help Desk