Display Settings:

Format

Send to:

Choose Destination
We are sorry, but NCBI web applications do not support your browser and may not function properly. More information
    JAMA. 2003 Feb 5;289(5):579-88.

    Alcohol consumption and risk of stroke: a meta-analysis.

    Source

    Department of Epidemiology, Tulane University School of Public Health and Tropical Medicine, Tulane University Health Sciences Center, 1430 Tulane Ave SL18, New Orleans, LA 70112, USA. kreynol1@tulane.edu

    Erratum in

    • JAMA. 2003 Jun 4;289(21):2798. Lewis, Brian L [corrected to Lewis, Brian].

    Abstract

    CONTEXT:

    Observational studies suggest that heavy alcohol consumption may increase the risk of stroke while moderate consumption may decrease the risk.

    OBJECTIVE:

    To examine the association between alcohol consumption and relative risk of stroke.

    DATA SOURCES:

    Studies published in English-language journals were retrieved by searching MEDLINE (1966-April 2002) using Medical Subject Headings alcohol drinking, ethanol, cerebrovascular accident, cerebrovascular disorders, and intracranial embolism and thrombosis and the key word stroke; Dissertation Abstracts Online using the keywords stroke and alcohol; and bibliographies of retrieved articles.

    STUDY SELECTION:

    From 122 relevant retrieved reports, 35 observational studies (cohort or case control) in which total stroke, ischemic stroke, or hemorrhagic (intracerebral or total) stroke was an end point; the relative risk or relative odds and their variance (or data to calculate them) of stroke associated with alcohol consumption were reported; alcohol consumption was quantified; and abstainers served as the reference group.

    DATA EXTRACTION:

    Information on study design, participant characteristics, level of alcohol consumption, stroke outcome, control for potential confounding factors, and risk estimates was abstracted independently by 3 investigators using a standardized protocol.

    DATA SYNTHESIS:

    A random-effects model and meta-regression analysis were used to pool data from individual studies. Compared with abstainers, consumption of more than 60 g of alcohol per day was associated with an increased relative risk of total stroke, 1.64 (95% confidence interval [CI], 1.39-1.93); ischemic stroke, 1.69 (95% CI, 1.34-2.15); and hemorrhagic stroke, 2.18 (95% CI, 1.48-3.20), while consumption of less than 12 g/d was associated with a reduced relative risk of total stroke, 0.83 (95%, CI, 0.75-0.91) and ischemic stroke, 0.80 (95% CI, 0.67-0.96), and consumption of 12 to 24 g/d was associated with a reduced relative risk of ischemic stroke, 0.72 (95%, CI, 0.57-0.91). The meta-regression analysis revealed a significant nonlinear relationship between alcohol consumption and total and ischemic stroke and a linear relationship between alcohol consumption and hemorrhagic stroke.

    CONCLUSIONS:

    These results indicate that heavy alcohol consumption increases the relative risk of stroke while light or moderate alcohol consumption may be protective against total and ischemic stroke.

    PMID:
    12578491
    [PubMed - indexed for MEDLINE]

      Supplemental Content

      Save items

      Recent activity

      Your browsing activity is empty.

      Activity recording is turned off.

      Turn recording back on

      See more...
      Write to the Help Desk